Politics

Kto¶ podrobi³ stronê Wyborcza.pl, ¿eby umie¶ciæ artyku³ kwestionuj±cy zbrodniê w Buczy


PRZEJDŹ DO RELACJI NA ŻYWO

Na fałszywkę zwrócił nam uwagę urzędnik samorządowy z Pomorza. Fałszywka jest jednak tak nieudolna, że raczej nie ma szansy nabrać czytelników Wyborcza.pl.

Adres strony zaczyna się od tych samych liter co adres prawdziwej strony Wyborcza.pl, ale różni się kilkoma literami. To tzw. typosquatting – oszustwo polegające na rejestracji domeny o nazwie niemal identycznej lub podobnie brzmiącej do nazwy popularnych firm bądź marek. Żeby na nią trafić, wystarczy się pomylić podczas wpisywania adresu.

Górny pasek jest taki sam jak na prawdziwej stronie głównej Wyborcza.pl. Z boku przeklejono odnośniki do dwóch artykułów z połowy lutego. Resztę miejsca zajmuje tekst wklejony w całości – czego nasi redaktorzy nigdy nie robią – o bełkotliwym tytule.

Autor kwestionuje dowody na rosyjskie zbrodnie w Buczy, twierdząc, że była to inscenizacja dokonana przez Ukraińców i Zachód, żeby uzasadnić nałożenie kolejnych sankcji na Rosję, i żeby zachodnia opinia publiczna przełknęła związaną z tym kolejną zwyżkę cen energii.

Liczne błędy w tekście mogą sugerować, że został napisany przez osobę, dla której język polski nie jest ojczysty.

Podżegacze „Skandalu Buczyńskiego”

Przekonywanie o tym, jakoby masakra w Buczy była fałszem, jest obowiązującym przekazem rosyjskiej propagandy, widocznym szczególnie wyraźnie w internecie. Koronnym dowodem ma być niewyraźny filmik, na którym rzekomo widać, jak aktorzy udający ofiary się poruszają.

„#Masakra w Buczy jest fałszywa i zainscenizowana – napisał 3 kwietnia na Twitterze rosyjski dyplomata. – Według doniesień prasowych wszyscy zostali zabici. Co za okropni aktorzy. Mężczyzna po prawej stronie porusza ręką, gdy zbliża się samochód. Inny, w bocznym lusterku, siada, gdy tylko samochód przejeżdża obok”.

Wideo wykorzystywane przez rosyjską propagandę faktycznie pojawiło się w ukraińskiej telewizji. Ale w oryginalnej wersji, lepszej jakości, widać, że to, co według negacjonistów ma być poruszającą się ręką aktora udającego martwego, jest prawdopodobnie kroplą wody lub zabrudzeniem na szybie auta, w którym siedziała nagrywająca osoba.

Podróbka strony głównej Wyborcza.pl wpisuje się w zmasowaną akcję rosyjskich trolli, którzy podszywając się pod media, szerzą kłamstwa na temat wojny w Ukrainie i ukraińskich uchodźców. W Polsce najczęstsze są fake newsy mające wzbudzić niechęć do Ukraińców i osłabić zapał do niesienia pomocy. Ostatnio dezinformatorzy uaktywnili się na profilach udających lokalne media internetowe.

Niektórzy nie ukrywają swojej tożsamości. Głośno rezonują wpisy Janusza Korwin-Mikkego, który napisał, że „rzekoma zbrodnia” w Buczy to “ukraińska prowokacja”.

Skandaliczne słowa polskiego parlamentarzysty skwapliwie podchwyciła rosyjska propaganda. Agencja RIA Nowosti zamieściła depeszę zatytułowaną: „Poseł RP zakwestionował masową śmierć ludzi w Bucha”, przedrukowaną w wielu rosyjskich mediach.





Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published.